התמודדות עם דיכאון

דיכאון הוא מצב נפוץ ביותר בחברה של היום. קבלת טיפול לדיכאון ומניעת הסתבכותו הוא צעד חשוב בשמירה על אורח חיים בריא. דיכאון מנקז את האנרגיה, התקווה ויכולת התפקוד, לכן אדם מתקשה לעשות את מה שהוא צריך כדי להרגיש טוב יותר.

התגברות על דיכאון אינו תהליך מהיר או קל, אך הוא רחוק מלהיות בלתי אפשרי. אדם אינו יכול פושט לכוון את עצמו "לצאת מזה", אך הוא יכול לקבל שליטה מסוימת על המצב, גם אם הדיכאון חמור ומתמשך.

כל אדם חווה עצב מעת לעת, כתגובה נורמאלית לאירועי חיים פרטניים. אדם עשוי להתאכזב ממערכת יחסים, או לאבד אדם משמעותי. אך כאשר העצב מעמיק והופך לדיכאון לטווח הארוך, אדם נוטה לאבד עניין בחיי היומיום. במצב זה, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מתחום בריאות הנפש.

מהלך טיפול להתמודדות עם דיכאון

חשיבה שלילית היא סימן היכר לדיכאון, והמצב עשוי להצביע על שיבוש בהתנהלות השגרתית של החיים, או אפילו על לקות בתפיסה של אדם את עצמו. התייעצות עם פסיכולוג קליני מסייעת להשיב את המצב לקדמותו, לגלות את הגורם לדיכאון, ולעבוד על מחשבות והתנהגויות המסייעות לשמירה על איזון רגשי.

דיכאון אינו סימן לחולשה אישית. הוא עשוי להצביע על תגובה לאירועים חיצוניים, רגשות פנימיים או אפילו שיבוש בכימיה של המוח. אך הוא ניתן לטיפול. אם אדם חש מדוכא, במיוחד אם הוא סובל ממחשבות על התאבדות, עליו לפנות לקבלת טיפול מקצועי באופן מיידי.

אדם אינו חייב לקבל את הדיכאון כחלק מהחיים או כתופעת הזדקנות. אנשים נכנסים לדיכאון בכל שלבי החיים, אך ככל שאדם מתבגר, הוא עשוי להיות פחות פעיל מבחינה גופנית, והתזונה שלו אינה כפי שהייתה בעבר.

זהו המילכוד 22 של התאוששות מדיכאון. הדברים המסייעים ביותר למצב, הם הדברים הקשים ביותר לביצוע. יחד עם זאת, קיים הבדל בין משהו קשה לבין משהו בלתי אפשרי, וטיפול פסיכולוגי בהחלט מאפשר לאדם להילחץ מהצער העמוק אליו נקלע.

מותר להיות פחות ממושלם. במקרים מסוימים, אנשים מחזיקים את עצמם בסטנדרטים גבוהים באופן בלתי אפשרי, ונמנעים באופן נוקשה מהבעת רגשות או חוויית רגשות עמוקים מידי. טיפול פסיכולוגי מסייע לאדם לפגוש את עצמו במצבים שונים של לחץ ורגשות אינטנסיביים, תוך שהוא לומד לאתגר את המאפיינים השליליים של חשיבה, וניתוב תחושות הצער, הלחץ והרגשות השונים, להתנהלות בריאה יותר.

קבוצות תמיכה. אנשים מתאוששים מבעיות רגשיות הרבה יותר מהר כשהם משתתפים בקבוצת תמיכה, המסייעת להם להביע במילים את תחושותיהם, לחוות תחושת חיבור לאחרים, ולתת ולקבל נקודת מבט חדשה. שיתוף אחרים בתהליך ההתמודדות עם דיכאון משפיע באופן משמעותי על הפחתת תחושת הבידוד. במהלך פגישת קבוצה למטרת טיפול בדיכאון, חברי הקבוצה מעודדים זה את זה, מעניקים ומקבלים עצות להתמודדות, וחולקים את חוויותיהם תוך שהם לומדים שיטות התמודדות חדשות.

מאמרים חשובים נוספים:

התגברות על דיכאון לאחר לידה

התמודדות עם דיכאון

צור קשר: