פסיכולוגיה
של התמודדות

האם גלאוקומה בעין עלולה לגרום לעיוורון?

ענת צוות האתר
ענת צוות האתר

ענת, חוקרת, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

גלאוקומה בעין היא מצב שפוגע בעצב הראייה של העין, ומחמיר עם הזמן. במקרים רבים, המצב קשור להצטברות של לחץ בתוך העין. גלאוקומה נוטה להופיע במשפחות, ובדרך כלל מתרחשת בגיל מאוחר בחיים. אחד הדברים המסייעים למנוע את התקדמות המחלה ואף להתאים תכנית טיפול ראויה שתמנע הדרדרות של המחלה ותקל את התסמינים הכרוכים בה היא אבחון מוקדם. לכן, אם אתם מזהים את אחד מהתסמינים המאפיינים את הגלאוקומה או שיש לכם במשפחה מישהו שחלה במחלה, כדאי לפנות לאבחון כמה שיותר מוקדם ולבחור רופא עיניים מומחה.

גלאוקומה בעין היא מצב בלתי הפיך

למעשה? הלחץ המוגבר בעין, שנקרא רטיניטיס פיגמנטוזה, עלול לפגוע בעצב הראייה, ששולח תמונות למוח. אם הנזק מחמיר, גלאוקומה עלולה לגרום לאובדן ראייה קבוע או אפילו לעיוורון מוחלט בתוך מספר שנים.

לרוב האנשים שסובלים מגלאוקומה אין תסמינים או כאבים מוקדמים. יש להיבדק על ידי רופא עיניים באופן קבוע על מנת שניתן יהיה לאבחן ולטפל בגלאוקומה לפני שיתרחש אובדן ראייה לטווח ארוך.

עם אובדן ראייה, לא ניתן להשיב אותה, אבל הפחתת לחץ העין מסייעת בשמירה על הראייה הקיימת.

רוב האנשים עם גלאוקומה, שמקפידים על ביצוע תוכנית הטיפול שלהם ועוברים בדיקות עיניים קבועות, מסוגלים לשמור על הראייה שלהם.

גורמים לגלאוקומה

הנוזל שבעין זורם ברוב המקרים מהעין דרך תעלה דמוית רשת. אם תעלה זו נחסמת, או שהעין מייצרת עודף נוזלים, הם מצטברים. בחלק מהמקרים, מומחים אינם יודעים מה גורם לחסימה זו, אבל המצב עלול לעבור בתורשה, כלומר, המחלה עוברת מההורים לילדים.

גורמים פחות שכיחים לגלאוקומה כוללים:

  • פגיעה בוטה או כימית בעין.
  • דלקת עיניים חמורה.
  • כלי דם חסומים בעין.
  • ומצבים דלקתיים.

מצבים אלו נדירים, אבל בחלק מהמקרים, ניתוח עיניים לטיפול במצב אחר עלול לגרום למחלה, שבדרך כלל משפיעה על שתי העיניים, אבל עלולה להיות חמורה יותר בעין אחת.

אבחון גלאוקומה

בדיקות גלאוקומה אינן כואבות ואינן נמשכות זמן רב. רופא העיניים בודק את הראייה, ומשתמש בטיפות על מנת להרחיב את האישונים ולבחון את העיניים. הוא בודק את עצב הראייה לאיתור סימני גלאוקומה, ועשוי לבצע צילומים כדי שניתן יהיה לזהות שינויים בביקור הבא.

הרופא יבצע בדיקה שנקראת טונומטריה על מנת לבדוק את לחץ העין, ועשוי גם לבצע בדיקות שדה ראייה כדי לקבוע אם קיים אובדן ראייה היקפית. אם הרופא חושד בגלאוקומה, הוא עשוי להזמין בדיקות הדמיה מיוחדות של עצב הראייה.

טיפול בגלאוקומה

הרופא עשוי לרשום טיפות עיניים, תרופות, או להורות על ניתוח לייזר או מיקרוכירורגיה להורדת הלחץ בעין.

טיפות עיניים. מורידות את הצטברות הנוזל בעין או מגבירות את זרימתו החוצה, עם הפחתת לחץ העין.

תרופות. הרופא עשוי לרשום תרופות כגון חוסם בטא או מעכב פחמן אנהידרז. תרופות אלו משפרות את הניקוז או מאטות את יצירת הנוזלים בעין.

ניתוח לייזר. הליך זה מעלה מעט את זרימת הנוזל מהעין במצב של גלאוקומה עם זווית פתוחה. הניתוח עוצר את חסימת הנוזלים במצב של גלאוקומה עם סגירת זווית.

מיקרוכירורגיה. בהליך זה, הרופא יוצר תעלה חדשה לניקוז הנוזל ולהקלת לחץ העין.

מה הקשר בין רפואה סינית לטיפול בגלאוקומה?

הרפואה הסינית רואה את גוף האדם בשלמותו, כמכלול וכאשר מטפל סיני בא לטפל בבעיה הקשורה לעיניים, הוא מתייחס לחולשה הקיימת גם באיברים האחרים בגוף כמו הכבד, הטחול וכדומה. דיקור למשל, מסייע להזרים חמצן ודם לאזור העיניים ובכך מפחית את תהליך ההתקדמות של המחלה.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך

תפריט נגישות